8 Mayıs 2020

Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi / Ayfer Tunç




Çok keyifle okuduğum bu romanı nasıl anlatacağımı bilemeden yazının başına oturmuş bulunmaktayım. Hadi hayırlısı 😉

Ayfer Tunç'un dilini seviyorum. Suzan Defter kitabı ilk göz ağrılarımdan ve hatta en sevdiğim kitaplarından... Onun yerini bir başkası dolduramaz hissiyatımı bambaşka bir şekilde anlatımıyla sağolsun tokatlamayı başardı...

Bu kitap sanırım 1,5-2 senedir başucumda okunmayı bekleyenler arasında.... İsmi değişik gelmişti, bir de indirimdeydi ve üstelik Ayfer Tunç kitabıydı derken alıp bu kadar kalın bir kitabı (ki kendisi 515 sayfa) işyeri-ev ve bilumum yerlerde elimde dolaştırma zorluğundan dolayı bekletip duruyordum... Bu karantina sürecinde madem evdeyim, sürünecekse evde sürünsün hissiyatıyla başladım okumaya...

Kitaba başlamamla birlikte ilk şoku yaşadım... İlk 30 sayfada rahat 25-30 karakter önüme yığılıverince ne oluyor diye şaşaladım ve içimi ben bu kitabı bu kafayla bitiremem hissiyatı kapladı... Birbiriyle bağlantısız gibi gözüken ama eninde sonunda birbiriyle bir bağlantısı olan insanlar yığıldıkça gözlerim faltaşı gibi açıldı... Kitabı okuduktan sonra internette bu kitap neymiş, nasıl yazılmış diye gezinince meğerse  "karnavalesk" türünün Türk Edebiyatında ilk örneğiymiş. Ve ben bu türü ilk defa duyuyorum...

Okumaya devam ettikçe bu kalabalık karakterler hoşuma gitmeye başladı. Tabir-i caizse sanki yazar karşıma oturmuşta laf lafı açıyormuş hissiyatında daldan dala atlıyorduk beraber... Hiç bir karakter üzerinde çokça durmayıp bilmem gerektiği kadarını bana aktarıp diğer kişiye geçiyor ama bu geçişte hiçbir kesiklik olmuyor gibi...  Kitabın ritmi bir an olsun bozulmuyor anlayacağınız...

Üstelik zaman dilimi de o kadar geniş ki... Kitabın arka kapak yazısında dediği gibi; "Mekan ve zaman sınırı tanımayan, bir ucu 19. yüzyılda, bir ucu günümüzde yazınsal bir Türkiye paranoması."

Tüm bu karakterlerin yolu bir şekilde Karadeniz'in o küçük kentinde hem denize nazır hem de kör duvarlarla denize sırtını dönmüş o Ruh Sağlığı Hastanesi ile mutlaka kesişmiş... En büyük ortak noktaları bu...

Yazının başından beri karakter bolluğundan bahsediyorum ya bir ara üşenmedim saymaya kalkıştım ve 100 lü rakamları aştığımda vazgeçtim... Ancak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki rahat 250-300 karakter vardır bu kitapta... Aslında kitabın sonunda tüm karakterleri, tüm mahalleri hangi sayfada konusunun geçtiğine kadar listelemişler. Ama onu bile saymaya üşendim işte :)

Ancak beni asıl kendisine hayran bırakan kısım finalidir. Merak etmeyin spoiler vermeyeceğim... Tüm kitap boyunca birbirinden farklı bir sürü insanı tanımışken öyle bir kurguyla finalde çoğunluğunu bir araya getirip öyle bir selam çakmış ki yazar, ağzım açık okudum...

Sonuç olarak diyorum ki şu günlerde fırsatınız varsa okuyun, hatta dönüp dolaşıp bir kez daha okuyun... Ben şahsen öyle yapacağım... Araya biraz zaman koyup tekrar başa sarmak istiyorum. Biliyorum ki kaçırdığım birçok ayrıntı vardır...

Çok sevdiğim bu kitabı kesinlikle tavsiye ediyorum efenim... Okuyunuz, okutunuz ;)

Bu arada hemen bir dip not; bu kadar sevdiğim bir romanda altını çizdiğim tek cümle olmaması beni şaşırttı. Eminim sizi de şaşırtacaktır. Bu sebeple altıçizililerim kısmı eksik kaldı bu sefer ;)




20 yorum:

  1. Cümleler birbirine zincirli bir şekilde geldiğinden çizmeye kalksan bütün kitap girerdi içine. Bayılmıştım anlatımına ben de. Çılgın bir kitaptı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çılgın bir kitaptı Handan :) Bu tanımlama çok uydu ;)

      Sil
  2. okumak istediğim bir kitaptı tanıtım için sağol şebo, alınacaklar arasına girdi bile.

    YanıtlaSil
  3. Karnavalesk ilk defa duydum. Hemen açtım baktım neymis diye. Kendimi baya cahil hissettim. Kitabıda merak ettim. Teşekkürler 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu kitapla birlikte tanıştığım bir kavram. Cahillik değil yahu, sadece önümüze çıkmamış ;)

      Sil
  4. Ayfer Tunç un kitaplarını ben de çok beğeniyorum bunu da hemen listeye ekledim..teşekkürler ..sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. Ayfer Tunç çok severek okuduğum yazarlardan ama bu kitabını henüz almadım. Meraklandırdın beni gerçi kalabalık karakterler bazen beni zorluyor ama güveniyorum yazara :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk başta zorlanıyorsun Derya ama ilerledikçe insanlara değil olaylara odaklanıyorsun ve seni kitliyor romana... Zamanı geldiğinde okursun belki ;)

      Sil
  6. Suzan Defter'i çok öneren oldu bana. Ayfer Tunç okumaya sanırım Suzan Defter ile başlamalıyım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keinlikle Suzan Defter Gamzecim, benim de tanışma kitabımdı kendisi...

      Sil
  7. Hiç Ayfer Tunç okumadım. Henüz diyeyim. :))
    Şimdi iyice merakım depreşti. Bakalım ne zaman okuyacağım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayfer Tunç kitapları genelde güzel oluyor. Suzan Defter ile tanışmanızı öneririm ;)

      Sil
  8. ayfer tunç en sevdiğim yerli yazar. bir de yazma seminerleri veriyor, murat gülsoy ile birlikte, yıllardır. yani yoktun ama iyisin de miii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazma seminerleri verdiğini bilmiyordum...

      İyiyim deep, evdeyim ama yoğundum biraz... Ondan ses edemedim..

      Sil
  9. "Karnavalesk" kelimesini ilk kez duydum.

    Yazar çok seviliyor. Ben henüz bir kitabını okumadım ama elimde iki kitabı var. Onları okuduktan sonra eğer seversem bütün kitaplarını okurum.

    Altını çizdiğin cümle olmamasına şaşırmadım çünkü bazen kitabı beğenmiyorsun ama birçok cümlenin altını çiziyorsun bazen de kitap çok hoşuna gidiyor ama içinden alıntı yapacak cümle bulamıyorsun. Oluyor öyle :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitapta o kadar girintiliydi ki her şey birbirine, kendimi kaptırdım sanırım...
      Oku artık Ayfer Tunç'u, seveceksin biliyorum :)

      Sil
  10. Ayfer Tunç romanlarını severim ama bunu henüz okumadım. Umarım en kısa zamanda...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalabalık bir kitap ama kurgusu konusunda yazara hayran kaldım Sezer ;)

      Sil

Güzel yorumlarınız için teşekkürler :)