22 Ekim 2020

Kuyucaklı Yusuf / Sabahattin Ali

 


Kuyucaklı Yusuf hakkında yazacaklarım var elbet, içim cız ederek okuduğum bu kitap hakkında hissettiklerim benim için önemli. Ama ilk önce kendimi kınamak istiyorum izninizle...

Ben daha önce hiç Sabahattin Ali kitabı okumadım. Tamamen nedensiz, denk gelmedi sanırım... Kitap okumayı seviyorum, kendi kendime bak ne güzel kitaplar okuyorum düşüncesinde iken bu kitabı okuyup bitirdiğimde aslında önemli bir çok yazarı atladığımı, okumalarımı yeterince çeşitlendiremediğimi fark ettim. Ve buna üzüldüm kendimce... Kendimi çeşitlendiremedikçe ne kadar çok güzel kitabı kaçırıyorum kim bilir... 

Bu konuda kendimi terbiye etmem lazım ve en kısa zamanda özellikle Türk Edebiyatının önemli yazarlarından okumadıklarımı tespit edip en azından en sevilen romanlarından okumaya çalışmam lazım... Bunu koca harflerle bir kenara not ettim hemen... Zararın neresinden dönersem kâr ne de olsa...

Gelelim Kuyucaklı Yusuf'a...

Bildiğim, hayal edebildiğim bir coğrafyaya ait bu kitabı okurken öyle keyiflendim ki... Yusuf dört nala sürerken atını o zeytin ağaçlarının arasından belki de o ağaçlara dokunduğumu düşledim... Ya da diklenerek yürüdüğü o taş yollardan aslında benim de geçtiğimi, su içtiği çeşmenin hâlâ orada olup olmadığını bilmek bile ayrı bir hazdı tüm okuma serüvenim boyunca... O sebeple hem ne olacak diye merak edip kitabın sayfalarında ilerlemek isterken, bir yandan da bitmesin diye sayfalar arası geçişleri ağırdan aldım... 

Selahattin Bey, Şahinde Hanım, kızları güzeller güzeli Muazzez ve Yusuf... O günlerin aile yapısını o kadar güzel resmetmiş ki karakterleri üzerinden. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki taşra hayatına ışık tutmuş bir nevi... 

Canım Muazzez ve canım Yusuf ♥ Eski Türk filmlerinin naifliğinde bir aşk ancak Sebahattin Ali'nin o güzel betimlemeleri ve kurgusuyla bir o kadar gerçekçi... 

Yusuf'un baba Selahattin bey öldükten sonra evi geçindirmekle ilgili aczinden o kadar çok etkilendim ki... O erzak sandığının boşalması ve onu eskisi gibi değil hiç dolduramamanın ezikliğini içim cız ederek okudum...  Ve insanların bu çaresizliği kendi lehlerine çevirme çabaları.... 

Kuyucaklı Yusuf, güzel ancak bir o kadar da hüzünlü bir hikayeydi benim için...  


Altıçizililerim;

* Kumarbazın kumarbaza senede beş kuruşu bile geçmezmiş...

* Parası olanın ırzı da tamam, namusu da !

* Bastığı yerin ayaklarının altında sıkı durduğunu hissedememek, hemen yola çıkılacakmış kadar eğreti bir hayat yaşamak ne azaplı şeydi?

* Hayattan fazla şeyler bekleme. Dünyada her felaketin içinden en az zararla sıyrılmanın yolu hayata uymak, muhite uymak, hiç sivrilmemektir. 

* Hayat, birbirinden ayırdıklarını, kısa bir müddet için tekrar yaklaştırır gibi olsa bile, uzun zaman yan yana bırakmıyordu.




40 yorum:

  1. O zaman benim sana bir kitap önerim olacak Şebo. Sabahattin Ali okumadan önce, Hıfzı Topuz’un başın Öne Eğilmesin adlı kitabını mutlaka oku. Ardından Ali’nin tüm kitaplarını okumak isteyeceksin zaten. Her biri ayrı güzel. Türk yazarları okuma konusunda çok haklısın, okurken insan kendini sıcacık sarmalanmış hissediyor. 😘

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaz kızım sekreter, Sevdakuşum söylediyse kesin okunacak bu kitap.
      Sen ne zaman bana bir kitap önersen ayılıp bayılıyorum çünkü ;)
      Öpüyorum seni ♥

      Sil
  2. Sabahattin Ali okumak için hiç bir zaman geç değil, zamansız yazarlardan o. :)

    YanıtlaSil
  3. okuyacaklarım arasında bekliyor hala, keyifli okumalar.

    YanıtlaSil
  4. Sabahattin Ali gerçekten de çok güzel yazıyor. Ben de aylardır onun hayatını anlatan Yeşil Mürekkep'i okuyorum ama sonuna gelesim gelmiyor hiç.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeşil Mürekkep'i duymamıştım hiç Handan, denk geldiğinde bir inceleyeyim onu da...

      Sil
  5. Ne zaman okuduğumu hatırlamıyorum ama anlatılanları izliyormuş gibi bir his yaratmıştı bende, onu hatırlıyorum, güzeldi. Kendine kızma, bence her kitap zamanını bekliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle bir his bırakıyor insanda.
      Sevgiler ♥

      Sil
  6. Ben hiç Sabahattin Ali okumadım, bu kitabıyla başlamak istiyordum ben de. Sonra araya başka kitaplar girdi, o isteğim soğudu. Alıntılar çok güzel ama...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka oku Işıncım. Biliyorum sen de seveceksin ♥

      Sil
  7. Sebahattin Ali, "içimizdeki şeytan" ve "değirmen'i" tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  8. Annem rus klasikleri başta olmak üzere klasiklere sevdalıdır. Türk yazar hemen hiç okumaz, öyle bir ön yargısı vardı.Ona Kuyucaklı Yusuf'u verdim.

    Aradan bir sene geçti.

    Hala her telefon konuşmamızda bir satırı, bir cümlesi, bir detay diline vurur ve ben bunca sene nasıl kaçırmışım bu güzellikleri hayatımdan diye dertlenir.

    Şebnem'cim çok güzel bir özetti, emeğine sağlık.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen nedense önyargılarımızı kırmak seneler alıyor, sonra da hayıflanıyoruz ahhhh diye... Ama zararın neresinden dönsen kardır demişler.

      Öpüyorum canımcım ♥

      Sil
  9. Ya ben de okumadım:( erzak dolabını babasının doldurduğu gibi dolduramamak ve onun ezikliği alıntı bile olsa dokundu, o ruh hali çok iyi anlaşılıyor, ah baba gibi var mı, baba gidince hiçbir şey eskisi gibi olmuyor, kimse de babanın yerini dolduramıyor...en kısa zamanda okumak isterim, çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kısım beni de yaktı Müjde :/
      Okuduğunda eminim daha çok etkileneceksin...

      Sil
  10. Lisedeyken Ada için istenmişti bu kitap o zaman okumuştum. Sevdiğim yazarlardan...

    YanıtlaSil
  11. yeni aldım ben de okuycim işallah :)

    YanıtlaSil
  12. Parasi olanin irzi da tamam namusu da. Iste gunumuzun ozeti bu kitap. Bana da okumak kısmet olmadı, ama yorumunuz değerliydi. Insallah birgun... sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günümüzden o kadar izler var ki... Böyle böyle başlıyor demek ki dediğim çok şey vardı...
      İnşallah sen de okursun.
      Sevgiler ♥

      Sil
  13. Sinekli Bakkal ve Çalıkuşu. Okumadıysanız önerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sinekli Bakkal evet okumadım, hatırlattığın ne iyi oldu...

      Sil
  14. * "Parası olanın ırzı da tamam, namusu da!"

    Bu hep böyle olagelmiş demek ki insanlık boyunca. :(

    YanıtlaSil
  15. Okudukça isyan ediyor insan, böyle bir değerin kıymeti ne yazık ki.
    Hüsran..
    Hele "Kuyucakli Yusuf"un hikayesi de bu ellerde geçmiş ya çok iclenirim...
    Hepsini okumalisin kuzum her birinde bizi bize o kadar güzel anlatmış ki...
    Her kitabını okuduktan sonra insanlığından utanır olur insan.
    Sevgilerimle canım ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merih'im okuyacağım inşallah... Geç kaldığıma o kadar üzülüyorum ki...

      Sil
  16. Kendine Liste yapıp okuyanlara her zaman burun kıvırmışımdır ben, fakat ara ara diyorum ki türk edebiyatına dair kaç kült roman okudun ? ya da dünya klasiği ? o yüzden kınadığın şeyi o kadar iyi anlıyorum ki :) O zaman sana bol çeşitli okumalar diliyorum.
    Çok kalp

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen yetişemiyorum diye hayıflanıyorum... Okunacak o kadar çok şey var ki...
      Öpüyorum ben de♥

      Sil
  17. Sabahattin Ali'nin kitaplarını çok seviyorum ilk Kürk Mantolu Madonna'yı okumuştum. Çok tanıdık ruh halleri vardı bu kadar benzemek güzeldi, anlatımını düşüncelerini yansıtışını çok sevdim. Ne kadar yıl var arada ama değişmeyen de çok şey..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitapta ben de bir çok şeye o kadar şaşırdım ki Derya....
      Zaman zaman üstüne konmuş ama bazı şeyler hiç değişmemiş maalesef...
      Değişmesin dediklerimiz de tam aksine :/

      Sil
  18. Türk yazarlarını bir ara bende okumadığımı fark etmiş ve o zamanlar kitaplarımı kütüphaneden alırdım alıp alıp okumuştum. Kesinlikle bu fikri hayata geçirmelisin. Kuyucaklı Yusuf'u okumadım hep aklımda. Yazarla tanışmamı anlatayım : Sene 91 ya da 92 İstanbul AKM'de Devlerin Ölümü filmini izledim. Sonrasında da Asım Bezirci'nin Sabahattin Ali kitabını okudum. O yıl Madımak'ta Asım Bezirci yakıldı. Haberleri dinlerken ağladığımı hatırlıyorum. İşte böyle tanıştım yazarla. Asım Bezirci'nin yazdığı kitabı okumanı kesinlikle tavsiye ediyorum... Bu arada filmin adını yanlış yazmayayım diye google'da bakınırken Youtube'da Devlerin ölümü filmini buldum. Muhteşem Film kanalı yayınlamış. Onu da tekrar izleyeyim. Yazarın hikayelerinden oluşturulan bir filmdir. Çok mu yazdım? :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tabi ki çok yazmadın Zulal ♥
      Kitabı da not ediyorum hemen.. Ama film de feci ilgimi çekti, izledim mi hiç hatırlamıyorum. Bakıyorum hemen ♥

      Sil
  19. "Kürk Mantolu Madonna" ile birkaç öyküsünü okumuştum ve dilini sevmiştim yazarın :) Ama bu kitabı okumamıştım, şimdi ilgimi çekti :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kürk Mantolu Madonnayı ben de sona saklıyorum :)

      Sil
  20. Sabahattin Ali'yi çok severim. Yazarın İçimizdeki Şeytan kitabı da çok iyidir Şebnem. Onu da okumalısın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk fırsatta onu da okuyayım Şule, tavsiyen için kocaman bir öpücük yolladım sana ♥

      Sil

Güzel yorumlarınız için teşekkürler :)