24 Ekim 2018

Çabuk Büyüme Çocuk / Ergun Hiçyılmaz


Bu aralar elimde yazılacak kitaplar fazlalaştı, üzerimdeki etkilerini yitirmeden bir şekilde yazıya dökülmesi lâzım... Bu hafta elimden geldiğince kitaplara odaklanmaya çalışacağım... Bakalım becerebilecek miyim ;)

Otobiyografi tarzında kitaplara son dönemlerde ilgim artmaya başladı. Bir de üstelik Zeki Müren'in hayatıyla ilgili bir kitap olduğu için tadından yenmez düşüncesindeydim bu kitap için...

Ancak ne yazık ki bu konuyla ilgili hayal kırıklığına uğradım. İçerik olarak daha dolu dolu bir kitap beklentisindeydim... Belki de bu benim meraklarımla ilgili bir beklentiydi... Bilemiyorum...

Kitapla ilgili kısaca bilgi verecek olursam; yazar kitabı 6 bölümden oluşturmuş. İlk bölümde hayatının bölümlerini anlatırken diğer bölümlerde; belgeler, Zeki Müren'in kendi yazıları, şiirleri, filmografi ve 45likleri, fotoğrafları verilmiş..

Zeki Müren'in hayatının anlatıldığı bölüm çok karmaşıktı... Çocukluğunu anlatırken birdenbire radyo günleri girmiş içine, sonra birden ölümü, tekrar başa dönmesi gibi zaman karmaşası yaratılmış. Yazar belki zaman sıralaması yapmadan bazı konuları aktarmak istemiş olabilir ama geçişlerdeki uyumsuzluk benim için kafa karıştırıcı oldu maalesef...

Bir de Zeki Müren'in hayatına giren insanların ayrıntılı biyografilerinin olduğu bir bölüm vardı, bu bölüm gerekli miydi, kişinin adı geçen zaman dilimindeki sayfa altına kısa bir hatırlatma notu düşülemez miydi diye çok düşündüm okurken...

Tüm bu olumsuz düşüncelerime rağmen yazarın dili sadeydi, okumakta sıkıntı çekmedim. Belli güzel araştırmalar yapıp aktarmaya çalışmış ama bendeki hayal kırıklıklarını kırmaya yetmedi maalesef...

Ara ara Zeki Müren'in hayatı beni şaşırtmayı çok iyi becerdi yalnız...
Zamanında, ki hâlâ aynı bence, popularizm bazı kitleleri de rant sağlamak adına harekete geçiriyor... Bir dergi, "Zeki Müren'in ideal kadını kim?" diye bir yarışma düzenlemiş mesela... Baya baya başgöz etmeye çalışmışlar bir nevi :)

Sahne kazaları tabi ki sık sık olmuş ama en ilgimi çeken şarkı söylerken atılan bir konfetinin boğazına kaçması sırasında yaşadığı sıkıntı... Oldukça profesyonelce kotarmış bu durumu ♥

Kitabın sonunu okuyup kapağı kapattığımda, keşke Zeki Müren o Bodrum günlerinde kendi hayatını kendi kaleme alsaymış diye geçirdim içimden... Şu ana kadar onun hayatı ile ilgili tüm merak ettiklerimi ilk elden öğrenmek çok daha keyifli olurdu eminim...

Bu kitapla ilgili hissiyatım bu şekilde benim, dolayısıyla okuyup okumama kararını tamamen size bırakıyorum...

Altı çizililerime geçmeden önce hemen birşey daha eklemek istiyorum kitapla ilgili... Sanat güneşi en güzel lakabıdır takdir edersiniz Zeki Müren'in... Bu sebeple kitap kapağı tasarımına bayıldım ben... Bu kitabın dikkatimi çekmesindeki en büyük sebeplerden biridir. Kapak tasarımını kim yapmış diye özellikle baktım ama bulamadım, kim yaptıysa ellerine sağlık diyorum ♥



Altıçizililerim;


* Bir gece, özlemi içinde yaktığım bir günün gecesine sahnede içli bir şarkı söylüyordum. Ön masalardan birinde annesi ve babası ile birlikte onu görmeyeyim mi? Hemen okuduğum eseri yarıda kestim. Bestesini de güftesini de onun yeşil gözlerinin ilham ettiği "Seni Sevda Çiçeğim" adlı eseri yalnız onun için irticalen okumaya başladım. Seansım bittiği zaman, masalarına alev renkli bir tek gül goncası ile kartımı yolladım. Söyleyeceklerimi bir an için dinlemelerini, annesi ile babasından rica ettim. İçimdeki hasreti, önüne geçilemez sonsuz aşkı ebedileştirmek istediğimi bir solukta söyleyiverdim. Bu dileğimi iyi karşıladılar. Bütün ömrüme hakim olan o varlığın babası bana şöyle diyordu:
   Oğlum senin gibi iyi yetişmiş bir evlada herkes sahip olmak ister. Yalnız, benim bir tek kızımdan başka kimsem yok. Dedelerimin kurduğu ticarethaneyi teslim edebileceğim sağlam bir ele kızımı vermek isterim. Halbuki bizim yollarımız ayrı.

* Aşktan korkan insanlar aşkını saklayanlardır. Ben ise aşktan korkmuyorum. Aşkımı itiraf etmekten çekinmiyorum. Birçoğunuz bana çok kızdınız ve yazdığınız mektuplarda beni aşktan, histen mahrum bir insan olarak itham ettiniz. Halbuki ben, en ağır ithamlarınızı büyük bir aşk içinde okudum. Sizler beni acı sözlerinizle iğneleyip, derin bir sükun ve huzura kavuştuktan sonra acaba benim çektiğim ıstırabı duydunuz mu?

* Doktorun biri gazetenin birine Zeki Müren organ nakli yaptırsın, demiş. Vallahi çok güldüm. O zaman pantolon giyen kadınlar da organ nakli yaptırsınlar kendilerine. Değil mi ama canım?

* Dikkat ediyorsanız sahneye ilk çıktığım günden beri sahne hayatımda şahsi gücümle birçok yeni harekete önder oldum. İlk giydiğim beyaz smokinimi herhalde hatırlıyorsunuz. O zamanlar dedikodu ve tenkitlere vesile olan giyinişimi diğer seneler içinde daha da ileri götürmekten çekinmedim. Şimdi bütün gazinolarda Avrupai dekorlar içinde sanatkarı arzu ettiğiniz, hayal ettiğiniz şekilde seyretmek ve dinlemekten zevk duyuyorsunuz. Her mevzuda, her alanda ilerlemek hepimizin arzusu değil midir?

* Yarışma (1953 Ses Dergisi) kadın sanatçılar arasında olmasına rağmen Zeki Müren de en fazla oy alan sanatçılar arasındadır.
   Bu sonucun iki yorumu olabilir: Birincisi, belirttiğimiz gibi adı geçen sanatçıların musikide bir yere sahip olmalarıdır. İkincisi ise seçime katılan okurların kadın-erkek ayrımı yapmadan Zeki Müren 'i "tek" kapsamda görmesidir. Üstelik kraliçe seçiminde en çok oyu kadınlardan almıştır Zeki Müren.

* Aslında hayat o kadar kısa ki, kargalar kaplumbağalar 300 sene yaşayıp insanlarla alay ediyorlar.

* Zeki sahneye çıktığında ortalık karışıyor, binlerce kadın sevgi ve hayranlığını inanılmaz biçimde ortaya koyuyordu.
   Her şarkı sonunda irili ufaklı, büzgülü ve dantelli, küçük ve büyük, kırmızı veya beyaz, siyah veya pembe sayısız külot ve sütyen birer çiçek gibi havalarda uçuşuyordu.


26 yorum:

  1. Çok ama çok merak ettim doğrusu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen de Zeki Müren aşığısın biliyorum ♥
      Bir ara gözat bakalım sende bir kitapçıda, belki sen farklı bulursun Ececim

      Sil

  2. Bu yazı için teşekkür ederim harika paylaşım yapmışsınız sıkılmadan okudum. Benim tavsiyelerime göz atmak istermisin.
    Hello, you have a great blog. I'm waiting for my blog
    Hz Adem Cenneten Neden Kovuldu

    Tek nefeste Okunan Kitaplar

    Karşılıklı Blog destekleri



    YanıtlaSil
  3. Oldukça ilgimi çeken bir yazı oldu, kitabı Türkiye'ye gittiğimde alacağım kitaplar listeme ekliyorum! :) Başlık bile tek başına ilgi çekmek için yeterli olmuş bence, tavsiyeniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabın ismi çok güzel değil mi :)
      İçerik anlamında ben biraz hayal kırıklığı yaşadım ama umarım siz yaşamazsınız...
      Sevgiler ♥

      Sil
  4. Sanat güneşimizle ilgili tek bir cümle bir bilgi içimizi ısıtmaya yetiyor... Onun cinsiyetler üstü bir duruşu ve karekteri olduğunu biliyoruz... Sıcaklığı ve kelimelerindeki nezaket hepimizi sarıp kendi nezaketimizi sorgulatmaya mahirdi... emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nezaketi hep beni kendisine çekmiştir... Keşke daha ayrıntılı bir biyografisini bulsam da okusam dedim bu kitabı okuduktan sonra... Sevdiklerimizi daha çok merak ediyoruz galiba :)
      Sevgiler ♥

      Sil
  5. Hem Bursali oldugum icin, hem de ismimi "Bir Demet Yasemen" sarkisindan aldigim icin sanati disinda da ayri bir sempati duyarim Zeki Muren'e. Drug Queen tarzi giyinip de Turkiye sartlarinda hemen her kesimin saygisini kazanmak da kolay bir sey degil, su donemde bile insanlar bir cok seye karsi tahammulsuzler, zamanla daha hosgorulu ve ozgur dusunceli olunmasini beklerken. Bu bakimdan da takdir ederim kendisini.

    Bu kitabi duydugumda merak etmistim ama cok fazla olumsuz elestiri okudum kitap hakkinda, cogu kisi icin hayal kirikligi olmus, senin icin de oyle sanirim, fazla okuma istegi yok icimde o yuzden. Onun yerine bir tarafi Muzeyyen Senar diger tarafi Zeki Muren olan bir plagimiz var, onu dinleyecegim sanirim :)

    Opuyorum kocaman:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamış olduğu dönemdeki yapmış olduğu şeyler aslında oldukça sivri şeyler... Bugün bile bu tarzı kabullenmekte zorlanan insanlar var aramızda maalesef... Eskiden daha hoşgörülü bir milletmişiz... Ama sevgili Zeki Müren de nezaketi ve ustalığı ile kendisini çok güzel kabul ettirmiş sevenlerine ve takdir kazanmış...

      İsminin bu şarkıdan gelmiş olması ne güzel :) Muhtemelen bundan sonra bu şarkıyı her dinlediğimde aklıma geleceksin ♥

      Öpüyorum seni

      Sil
  6. Sahne kostümlerinden bahsetmemişler mi :)
    Çok farklı bir karakter yaaa... Tanımak lazımmış...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sahne kostümlerinden çok kısa bahsetmişler... İşte ben burada uzun bir anlatım bekledim.. Kolay olmamıştır çünkü kendini kabul ettirmek.

      Sil
  7. Sanat güneşimiz Zeki Müren'i farklı bir açıdan tanımak güzel ve biraz da sürpriz oldu bizim için..Emeğinize sağlık..✔😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim :)
      Hoşgeldiniz bu arada...

      Sil
  8. biliyo musuun eli çok sıkıymış, cimriymiş, izmirde efes otelinde kalırken, otelde yemek yemezmiş, dışardan köfte getirtirmiş ve paranın üstünü de alırmış tek tek sayıp :)

    YanıtlaSil
  9. biyografiler bazen çok iyi geliyor , keşke kronolojiyi kaybetmeseler :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kronolojiyi kaybettikleri zaman keşke geçişleri daha iyi kurgulasalar ben ona da razıyım :))

      Sil
  10. En saçma şarkıyı bile nasıl duygulu okurdu, bir şeye benzerdi şarkı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kibar bir adamdı Handan... İçtenliğini tüm sevenlerine inandırmıştı da diyebiliriz belki...

      Sil
  11. Biyografi, otobiyografi, anı gibi türler benim de ilgimi çekiyor. Ünlülerin hayatını merak ediyorum. Genellikle çok ilginç şeyler çıkıyor :-)

    Bu yazının üstüne Zeki Müren'den bir Bulamazsın dinlenir. :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim yeni yeni dikkatimi çekiyor bu kitaplar...
      Filmlerde tercih ederdim de kitaplardan uzak duruyordum... Ama artık zevkle okuyacağım ♥

      Sil
  12. Zeki Müren deyince Bodrum çocukluğum gelir gözümün önüne. Çocukluğumun öenmli karakterlerinden biriydi Zeki Müren. 1 temmuz kabotaj bayramında güzellik yarışmasının jüri başkanlığını yaparken yanında otururdum. Esprilerine gülerdik birlikte. Keyifli bir insandı. Sohbetlerimiz keyifli olurdu. Özledim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar şanslısın :)
      Zeki Mürenle tanışmayı çok isterdim ben...

      Sil
  13. Topluma malolmus kisilerin hayatini yazmak cok zor bence. Herkes basarili olmayabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Direkt tanımadığından da zorlanılmış olabilir... Belki tanışmış olsa, bir geçmişi olsa çok daha keyifli şeyler çıkabilirdi ortaya diye düşündüm sen yazınca...

      Sil

Güzel yorumlarınız için teşekkürler :)