14 Şubat 2022

Fink / Murat Menteş


Çok duyduğum, hep okuyayım dediğim ancak hiç okuma fırsatını yakalayamadığım bir yazar Murat Menteş. İlk tanışma kitaplarım tesadüfi olmazsa mutlaka yorum olarak en iyi diye tavsiye edilen kitaplarından biri ile başlarım ancak bu sefer bir istisna yaptım, son kitabından başladım. İyi mi yaptım çok emin değilim 😀

Gerçek olamayacak kadar absürt bir yaşam hikayesi çıktı karşıma, absürt olmakla birlikte zamanlama sırası olmayan karman çorman bir anlatı....

" Bağışlayınız lütfen, tam anlatamıyorum. Daldan dala atlayıp dağıtıyorum. Onun da sebebi var, söyleyeceğim. Kendinize inanın, bana güvenin. Hikayem paramparça (böyle kitap vardı) olsa bile tutarsız değil göreceksiniz. Belki alkışlayacak belki söveceksiniz. Ferman sizde efendim, sultan sizsiniz." 

diyerek uyarmış aslında kitabın başlarında 😊 
O sebeple hayıflanmayayım hiç...

Farklı bir deneyimdi bu kitap benim için. Yaşam hikayelerini çok severim; hem kitaplarda, hem filmlerde... Sıra dışı karakterleri de severim ancak Göksenin Yıldırım şaşırtıcı bir karakter oldu benim için. Her ne kadar gerçek diye altını çizseler de ve  kitabın sonuna mini bir kuşe albüm yerleştirseler de hala şüphelerim var :))) Ben de böyle bir psikopatım işte :))

Kitabın anlatımı karışık olmasına rağmen bir süre sonra o anlatı tarzına alıştım. Fakat hiç ara vermeden okumalıydım ki kafamda kurduğum olay örgüsünü oturtmaya devam edebileyim gibi bir denklem kurdum ve başarılı oldum 😉

Hiç tanımadığım bir fotomodel/manken, hatta benimle birlikte sanırım kimse tanımıyor ki kendisi de bu şekilde anlatıyor zaten. Ama Asya - Pasifik ülkelerinde fırtına gibi esiyor. Bana çok ilginç geldi bu. Zira bizden birinin  yurtdışında herhangi bir alanda ufacık bir başarısı olsa medyamız bangır bangır bağırmaz mı bize... Tuz serpip et tokatlayan Nusret bile böyle tanınmadı mı ülkemizde 😆 Bahsedilen adam bir model üstelik, medya bağlantılı yani... Bu kısım çok oturmadı bende anlayacağınız.

Kitapta altıçizililerim haricinde iki detay vardı sevdiğim.;

İlki Goku'nun annesinin kırım kökenli olması sebebiyle tatarca "apakay" kelimesine rast gelmem, ki ben tatarım biliyorsunuz. İnsan yapısı gereği izlediği ya da okuduğu film ya da kitapta kendinden bir iz bulunca ayrı bir mutlu oluyor 💗

Diğeri de bir ruh halini anlatmak için Ahmet Kaya şarkılarının önemli bazı cümleleri alınarak yapılan Ahmet Kaya güzellemesi... Öyle böyle güzel değil yalnız, tam bir ustalık eseri.  Murat Menteş bu konuda şahane bir iş yapmış. Diğer kitaplarında da var mıdır böyle ayrıntılar bilmiyorum ama beni bu hareketiyle kendine bir tık daha yaklaştırdı diyebilirim.

Murat Menteş farklı bir dili olan bir yazar bu kitabından anladığım kadarıyla ve okuması eğlenceli bir yazar. Diğer kitaplarına da bir ara bakacağım mutlaka...

Altıçizililerim;

* Tanrı değil iseniz, kulluktan kaçmak müşkül. Hayat denen savsak ansiklopedi, al tarafı 70 - 80  fasikül. Sanırım en mühim mevzu tevekkül. Kaosun sahibi, hakimi olmak insanın harcı değil. Bunu az çok bilir her maceracı. Sürur ile hüsran peşpeşe gelir. İçiçedir daima tatlıyla acı...

* Bakın ne diyeceğim: Duygular geçersizdir. Çünkü hepsi geçici. Kalpler kolay yorulur ve çabucak bozulur. Kendi yalanlarına inanıyorlar diye güvenemeyiz ki romantiklere, "Varoluşsal yoğunluk" filan gibi şeylere pabuç bırakmayınız. Bu dünyada hepimiz ceset kadar yalnızız. Robota benzetiyor bizi bunca protez. Mutluluğu hiç kimse kendine mal edemez.

* Çocukluk asıl, insana ileri yaşlarda lazım.

* Nekestleştiriyor insanı gurbet? Kimsesizliğin bir yan etkisi bu. Psikolojik bulutun muğlak yağmuru.

* Bence gönül işleri erkekler için daima düşsel bir şey. Muallakta bırakan bir büyü eşliğinde yaşanıyor haz.

* Herkes görür göz önünde olanı. Asıl marifet gizli kalan şeyi görmektir.

* Yaşamayı bilmeyen kimseler her nedense, ölmek de bilmiyorlar.

* Bir kabahat, arıza, mesele olduğunda, insan bu menfilikte kendi payını arayıp görmelidir. Ve bir hata nadiren tek kişiye aittir.

* Gönül defteri asla kapatılmıyor borçsuz... Biz de efkarlanarak bahtiyar oluyoruz...

* Gerçekleri anlatmak, durumu açıklamak, hem meşakkatli hem tat getirmiyor hayata. 

14 yorum:

  1. Bu ara büyük ergenle başım dertte. Kalsın bu kadar karışık kitaplar.

    YanıtlaSil
  2. Tatar olduğunu bilmiyordum yeni öğrendim, yüksekokul ev arkadaşların tatardı birde burada Danone firmasında çalışan bir arkadaşım var o da tatar. Kitap benimde ilgimi çekmişti ama almadım..
    Keyifli okumalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tatarım Özlemcim evet :)
      Murat Menteş'i ilk defa okudum ben, farklı bir dili var...

      Sil
  3. Yazarın kitapları harika gerçekteb, Fink'i hala okuyamadım, ama yakında okuyacağım ben de :)

    YanıtlaSil
  4. Bende yıllar önce bir kitabını okumuştum. Tv programlarını çok severdim. Altını çizdiğin yerler sağlammış.Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tv programlarını ben de severdim :)

      Sevgiler ♥

      Sil
  5. Kitabın ismi de kapağı da ilginç geldi. Ahmet Kaya şarkı sözlerini duruma göre uyarlama, aıntı yapma kısmını merak ettim. Ama bir oturuşta onlarca sayfa okuma şansı bulamayacağımı bildiğimden zor göründü. Hem, yazar uyarmış baştan :)

    YanıtlaSil
  6. Menteş'in ilk yazdıklarını takip ediyordum sonra bir ara koptuk birbirimizden, bu kitabını görmemişim bile :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de dönüp eski romanlarına bakacağım. Tarzına ısınabilirim bence :)

      Sil
  7. Murat Menteş müzikle ilgili bir yazar. Onun kitaplarında geçen şarkı isimlerini not alıp sonradan dinlerim. Özellikle iki çok sevdiğim şarkı keşfettim sayesinde.

    Ruhi Mücerret'i okumalısın Şebnem. O kitap bence en iyisi. Hâlâ aklımdan çıkmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben söz dinlerim :) İlk alışverişimde kesinlikle alacağım Şule ♥

      Sil

Güzel yorumlarınız için teşekkürler :)